De NZa beweert daarbij dat na invoering van de wetswijziging de
zorginkoop effectiever en goedkoper zal zijn. Als deze vergoeding (nu is 75-80%
is gangbaar) wordt geschrapt, aldus de NZa, is de zorgverzekeraar vrij om zelf
de hoogte van de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg te bepalen. Wat concreet
inhoudt dat een vergoeding boven nul euro/nul procent is toegestaan. De NZa motiveert verder dit advies dat als zorgaanbieders nog steeds 75% van het gebruikelijke
tarief krijgen, zij hun organisatie nog steeds draaiend kunnen houden en zij minder
druk voelen om de zorg te blijven verbeteren en efficiƫnt te organiseren. Zolang
meer inkoopmacht bij de verzekeraars ten goede komt aan de consument, zijn alle
maatregelen legitiem, zo lijkt het standpunt nu van de NZa. Het vertrouwen bij
de NZa in zorgaanbieders is kennelijk gedaald tot onder het nulpunt.
Ook stelt de NZa in haar recente advies dat brancheorganisaties de wenselijkheid onderschrijven van deze aanpassing. Dat is echter maar de halve waarheid. Zij ondertekenden weliswaar de convenanten, maar VELO stuurde over de aanstaande wetswijziging artikel 13 recent de Tweede Kamer een brief met het dringende verzoek vier knelpunten op te lossen. Waaronder een borging van de ION voor huisartsen en een verzoek voor een beter toezicht op de zorgmarkt. En laat nu ruim een maand later juist deze toezichthouder van de zorgmarkt zich zo partijdig aansluiten bij de vermeende meerwaarde van meer inkoopmacht bij de verzekeraar. En adviseren om na gedaan werk op verzoek van de klant deze zorgaanbieders mogelijk maar niets te betalen. En de minister? De minister liet wederom weten dat de NZa naar behoren functioneert. En met deze steun van VWS in de rug, durft de NZa wel te stellen zich niet te herkennen in de gekregen kritiek..
In mijn eerdere blog (4 februari 2014) concludeerde ik dat deze beoogde
wetswijziging de zorgverzekeraar een betere onderhandelingspositie geeft. De
zorginkoop en het zorgaanbod horen beiden transparant te zijn. VELO stelde in
haar brief niet voor niets dat het “essentieel is dat het toezicht op de
aanmerkelijke marktmacht van zorgverzekeraars wordt aangescherpt”. En wat doet
de toezichthouder? De NZa komt nu met een voorstel de aanmerkelijke marktmacht
en inkoopmacht van de verzekeraars te….vergroten. Om vervolgens ook nog als toezichthouder na gedane stellingname te poneren dat: “het
is uiteindelijk aan de civiele rechter om het contracteerbeleid te toetsen aan
de in de precontractuele fase geldende maatstaven van redelijkheid en
billijkheid”….
Huisarts en NZa
In navolging van het verzoek van VELO heeft de huisarts behoefte aan
objectief toezicht op de zorgmarkt en, binnen de zorg met gereguleerde tarieven, een behoefte aan een transparante NZa tariefopbouw.
In het recente NZa advies over de nieuwe bekostiging huisartsenzorg zijn diverse financiƫle aspecten onderbelicht
gebleven. - de overheid grijpt in met het MBI als het macrokader met meerwerk, vaak op verzoek van de klant en/of verzekeraar uitgevoerd, overschreden wordt. Met de zorgaanbieder als risicodrager.
- de verzekeraars kunnen ingrijpen en met contracteervrijheid inkopen met tarieven lager dan de max tarieven. En nu dreigt daarbij verder dat na wetswijziging artikel 13 zonder contract de verzekeraar ook geen IT en CT meer hoeft te vergoeden. Een goede zaak vindt blijkbaar de NZa. Basiszorg van de huisarts die nu, ook zonder contract, nog wel voor vergoeding in aanmerking komt.
- de NZa benoemt in haar advies over de nieuwe bekostiging niet het probleem dat meerkosten in segment S2 als gevolg van nieuwe ketens (astma, ouderenzorg) betaald gaan worden in het segment met de gereguleerde tarieven, zijnde S1. Nu is de omzetverhouding in de huisartspraktijk van tariefgereguleerde zorg versus huisartsenzorg met vrij tarief 77% : 23%. Als de kosten als gevolg van toekomstig meerwerk in S2 harder stijgen dan van meerwerk in S1 , hetgeen voor de huisarts twee keer harder werken betekent, dan gaan bvb na een nieuwe omzetverdeling van 70% : 30% de NZa tarieven in S1 ….omlaag! Het is niet voor niets dat de ureninzet van de huisarts geen bouwsteen is binnen het NZa advies over de nieuwe bekostiging....
AM