Burgers
Gezien de financiële taakstelling van de regering bij alle
decentralisaties (jeugdzorg, ouderenzorg) weten burgers inmiddels dat er keuzes
gemaakt moeten worden. Bij alle genoemde
transities staan in de VWS documenten genoemd dat de continuïteit van
ondersteuning en zorg binnen wettelijke
kaders wordt geborgd en dat zorgvernieuwing wordt gestimuleerd. Voorlopig is
dat een vorm van wensdenken met schuivende panelen. Wat te denken van de
onduidelijke positie bij een kwetsbare oudere met ZZP4? Heeft verder de cliënt
een indicatie voor verblijf, maar woont deze nog niet in een instelling, dan
zal conform de wettekst de hoogte van de ZZP bepalend zijn voor het
overgangsregime. Formeel kan dan soms gekozen worden voor een instelling, maar
de praktijk wijst nu al anders uit. Zorgbehoevende ouderen, met een indicatie,
staan op wachtlijsten en hebben wel recht op een plek in een instelling, maar
er is geen geld meer voor. Terwijl veel kamers leeg staan.
Huisarts
De LHV stelt deze week dat het op dit moment niet verantwoord om een
volgende stap te zetten op weg naar een nieuwe bekostiging huisartsenzorg,
omdat er nog talloze onzekerheden zijn en de precieze uitwerking van het
systeem ontbreekt. De LHV noemt in haar brief aan de minister dat bij de
beoogde nieuwe bekostiging met de drie segmenten 7 punten “niet of nauwelijks zijn uitgewerkt”. Als zorgvuldigheid voorrang
heeft boven snelheid (laatste zin in LHV brief), dan lijkt uitstel van de nieuwe bekostiging voor huisartsen in verband met deze (extra) transitiestress onontkoombaar.
Wijkverpleging
Ook bij de bekostiging van wijkverpleegkundige zorg per 2015 zijn er
nog vele drempels te nemen. Vanaf 2015 zullen verpleging en verzorging worden
opgenomen in het verzekerd pakket van de ZVW.
Zorgverzekeraars worden voor 2015 verantwoordelijk voor de inkoop van
wijkverpleging. Bij een budget voor de aanspraak wijkverpleging van € 3.079 miljard, is het voornemen de bekostiging per 2016 een populatiebekostiging te
laten zijn. Met een betaling voor beschikbaarheid, voor signalering, voor
preventieve activiteiten en voor betaling van wijkverpleegkundige zorg aan
cliëntgroepen. En natuurlijk is de
nieuwe bekostiging voor wijkverpleging voor een deel de obligate
prestatiebekostiging. In 2015 wordt, in
verband met tijdgebrek, voor de bekostiging van wijkverpleegkundige zorg nog
gewerkt met een transitiemodel op basis van de huidige AWBZ prestaties en
bekostiging. De minister heeft al
gewaarschuwd: mochten er toch overschrijdingen plaatsvinden bij de
wijkverpleging dan haalt VWS het geld terug via bijvoorbeeld het
macrobeheersinstrument of een tariefskorting. Dat zijn bij de overheid en
binnen de ZVW overigens reguliere en herkenbare kortingsmethodieken….
Verzekeraars
NZa weet te benadrukken dat verzekeraars selectiever en scherper zijn gaan inkopen. Nog een tandje erbij? Wat voor verzekeraars nieuw is dat zij uiterlijk half
november in hun polisvoorwaarden exact moeten aangeven met welke zorgaanbieders
zij wel en niet een contract hebben in 2015. De NZa verplicht zich dat haar eigen regels voor
2015 uiterlijk op 1 juli 2014 beschikbaar zijn, zodat de verzekeraars en
zorgaanbieders eerder kunnen starten met het contracteerproces. Maar neem de
huisartsenzorg. Met welke bekostiging 2015 als onderlegger moeten deze
gesprekken over een nieuw contract worden gevoerd? Met welke M&I
alternatief in 2015, met welke nieuwe POH-regeling, over welke ketens praten we, met welke invulling van de
prestatiebekostiging in S3 hebben
bijvoorbeeld huisartsen per 2015 dan te maken? En wie is in 2015 de risicodrager
bij overschrijding van macrokosten?
Gemeenten
Gemeenten die het financieel al moeilijk hebben, zouden het zwaarst worden
getroffen door de overheveling van zorgtaken van Rijk naar gemeenten. Een van
de oorzaken is de sterke vergrijzing waardoor gemeenten veel geld kwijt zullen
zijn aan ouderenzorg. Gemeenten zijn (de Volkskrant) bang dat ze hiervoor
onvoldoende worden gecompenseerd. Voor 2015 zal de budgetverdeling voor
gemeenten nog worden gebaseerd op historische uitgaven, maar zijn voor
huishoudelijke hulp al wel minder middelen beschikbaar. Met hulp van een
TransitieBureau Wmo, met 43 gemeentelijke samenwerkingsverbanden en met allemaal
nieuwe wethouders moet het hele hervormingsproces Wmo 2015 worden uitgevoerd.
Overheid/regering
De staatssecretaris en de coalitiepartijen hebben vooral haast. Zij
willen de zorgwetten voor zomerreces van 2015 ingevoerd hebben. Deze week
verscheen bij VWS “Transitie hervorming langdurige zorg” inclusief de
transitieplannen/bijlagen (een, twee, drie, vier, vijf) en een heus communicatieplan “naar een goede
zorg die bij ons past” om de “majeure verandering in de breedte van de
langdurige zorg” aan te kondigen. De komende parlementaire besluitvorming zal
het tijdstip van invoering bepalen. Het is volgens VWS bij vaststellen van het
communicatieplan nodig om "de vinger aan de pols te houden hoe de kennis en
attitude van de actoren zijn bij het onderwerp". Haastige spoed is zelden goed.
AM